Ημερίδα «Τα Ορυκτά και ο Άνθρωπος: εξορυκτική δραστηριότητα, κοινωνία και περιβάλλον τον 21ο αιώνα»

Με μεγάλη επιτυχία και με μεγαλύτερη από το αναμενόμενο συμμετοχή, από σχολεία της Αττικής και της επαρχίας, πραγματοποιήθηκαν οι Ημερίδες με θέμα «Τα Ορυκτά και ο Άνθρωπος: Εξορυκτική δραστηριότητα, κοινωνία και περιβάλλον τον 21ο αιώνα» στο Μουσείο Γουλανδρή που οργάνωσε ο Σύνδεσμος Μεταλλευτικών Επιχειρήσεων.

Εκ μέρους του Συνδέσμου Μεταλλευτικών Επιχειρήσεων, χαιρέτησε ο πρόεδρος κ Αθανάσιος Κεφάλας ο οποίος επεσήμανε ότι Η χώρα μας είναι ιδιαίτερα ευνοημένη από την μακραίωνη γεωλογική δραστηριότητα που διαμορφώνει τον πλανήτη μας και φιλοξενεί στο υπέδαφός της πληθώρα μεταλλευμάτων και ορυκτών.

Ο κ. Κεφάλας επεσήμανε ότι «η αξιοποίηση των ορυκτών είναι μία αναγκαιότητα και ότι αυτά συνδέονται με την καθημερινότητά μας, Η εξορυκτική δραστηριότητα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την κοινωνία και το περιβάλλον ακολουθώντας δε και αξιοποιώντας τις εξελίξεις της τεχνολογίας (αυτοματοποίηση, ρομποτική κτλ.) θα γίνει πιο αποτελεσματική θα προστατεύει τον ανθρώπινο παράγοντα και το περιβάλλον κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο».

Στόχος μας ,είπε ο πρόεδρος του ΣΜΕ απευθυνόμενος στους μαθητές και τις μαθήτριες να σας δώσουμε την ευκαιρία να γνωρίσετε από κοντά μία δραστηριότητα που είναι περίπου το 3,5% του ΑΕΠ της χώρας και απασχολεί σημαντικό ποσοστό του εργατικού δυναμικού κυρίως στην Ελληνική περιφέρεια. Θα είναι μεγάλη συμβολή στην σύνδεση του σχολείου με την πραγματική οικονομία αν με αφορμή αυτή την ημερίδα κάποιοι από σας ασχοληθείτε με τις γεωεπιστήμες και διαδεχθείτε εμάς σε αντικείμενα που πραγματικά είναι γοητευτικά, εξελίσσονται δυναμικά και προσφέρουν παγκόσμιες προοπτικές » κατέληξε.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι μαθητές και οι μαθήτριες είχαν αρκετές ερωτήσεις για τα ορυκτά τα οποία γνώρισαν σε ξενάγηση που τους έγινε στο Μουσείο Γουλανδρή, και τις οποίες απάντησε ο Γενικός Διευθυντής του ΣΜΕ κ. Χρήστος Καβαλόπουλος.

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΟ ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΤΟΥ PROTAGON .GR

«Κύριε, από πόσα ορυκτά φτιάχνουν το κινητό μου;»

Το Protagon βρέθηκε στο Μουσείο Γουλανδρή, στην Κηφισιά, ανάμεσα σε μαθητές που παρακολούθησαν την ημερίδα με θέμα «Τα Ορυκτά και ο Άνθρωπος: Εξορυκτική δραστηριότητα, κοινωνία και περιβάλλον τον 21ο αιώνα». Μιλήσαμε μαζί τους για να δούμε πώς αντιδρούσαν καθώς εισάγονταν στον «άγνωστο» κόσμο των μετάλλων

Οι σχολικές εκπαιδευτικές εκδρομές αυξάνονται σχεδόν κατά κανόνα όταν ο ήλιος πάνω από την χώρα θυμίζει κάτι από καλοκαίρι. Οι μαθητές δυσκολεύονται να κρατήσουν το μυαλό τους εντός της τάξης και έτσι οργανώνονται αρκετές εξορμήσεις σε μουσεία και εκπαιδευτικούς χώρους.

Έτσι, την τελευταία Πέμπτη του Απρίλη, το Μουσείο Γουλανδρή στην ηλιόλουστη Κηφισιά, έσφυζε από ζωή. Μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου από τέσσερα σχολεία, έκαναν την σχετική φασαρία εντός της κατάμεστης αίθουσας του Μουσείου. Η Ημερίδα με θέμα «Τα Ορυκτά και ο Άνθρωπος: Εξορυκτική Δραστηριότητα, κοινωνία και περιβάλλον τον 21ο αιώνα» που οργάνωσε ο Σύνδεσμος Μεταλλευτικών Επιχειρήσεων (ΣΜΕ) θα ξεκινούσε σε λίγα λεπτά.

Η αίθουσα γέμισε με μαθητές

«Είμαστε έτοιμοι για μία ιστορική ανασκόπηση από την Νεολιθική εποχή ως σήμερα» ξεκίνησε ο γενικός διευθυντής του ΣΜΕ, Χρήστος Καβαλόπουλος, κερδίζοντας γρήγορα την προσοχή των παιδιών. «Θα δούμε τι ρόλο έχουν παίξει τα ορυκτά στον πολιτισμό και πώς έγινε η αξιοποίηση τους ανά τα έτη μέχρι και σήμερα», εξήγησε, κάνοντας μία μικρή περίληψη του τι θα ακολουθήσει.

Ο γενικός διευθυντής Χρήστος Καβαλόπουλος παρακολουθεί τον πρόεδρο του ΔΣ του ΣΜΕ Αθανάσιο Κεφάλα ενώ μιλάει στους μαθητές.

«Η χώρα μας είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός περλίτη στον κόσμο, ο μεγαλύτερος παραγωγός βωξίτη στην Ευρώπη και από τους μεγαλύτερους παραγωγούς λιγνίτη στον κόσμο» επεσήμανε στη δική του παρέμβαση ο πρόεδρος του ΣΜΕ Αθανάσιος Κεφάλας. Ο κ Κεφάλας συνέχισε λέγοντας ότι «η αξιοποίηση των ορυκτών είναι μία αναγκαιότητα και ότι αυτά συνδέονται με την καθημερινότητά μας, Η εξορυκτική δραστηριότητα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την κοινωνία και το περιβάλλον ακολουθώντας δε και αξιοποιώντας τις εξελίξεις της τεχνολογίας (αυτοματοποίηση, ρομποτική κτλ.) θα γίνει πιο αποτελεσματική θα προστατεύει τον ανθρώπινο παράγοντα και το περιβάλλον κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο».

Οι τοποθετήσεις – ομιλίες δεν κράτησαν πολύ και γρήγορα ξεκίνησαν οι προβολές του οπτικοακουστικού υλικού.

Η αλήθεια είναι ότι φαντάζει πολύ δύσκολο να κερδίσεις για αρκετή ώρα την προσοχή παιδιών Γυμνασίου και Λυκείου ειδικά όταν πρέπει να τους μιλήσεις για ένα θέμα όπως αυτό των μετάλλων και των ορυκτών. Έτσι, καθώς η ώρα περνούσε, κάποια παιδιά είπαν να στρέψουν το βλέμμα στα κινητά τους. Ίσως εκείνη την στιγμή, η οθόνη του smartphone φάνταζε πιο ενδιαφέρουσα από τα μέταλλα. Λίγο μετά, τα παιδιά έμαθαν ότι αυτή η τόσο ενδιαφέρουσα συσκευή που κρατούσαν στα χέρια τους φτιάχτηκε σε μεγάλο ποσοστό από μία σειρά «βαρετών» μετάλλων.

Τα παιδιά ξεναγήθηκαν στο Μουσείο και έμαθαν πολλά για τα μέταλλα.

Η Δήμητρα έκανε με διαφορά τις περισσότερες ερωτήσεις κατά τη διάρκεια της Ημερίδας. Μαθήτρια της Β΄ Λυκείου θα ήθελε να περάσει στην Ιατρική, όμως έδειχνε μεγάλο ενδιαφέρον για τις πληροφορίες που πήρε μελετώντας το οπτικοακουστικό υλικό της έκθεσης . «Αυτό που μου έκανε περισσότερο εντύπωση είναι ότι τα αποθέματα του λιγνίτη μας επαρκούν για περίπου 45 χρόνια» μας είπε.

Δίπλα στην νεαρή, βρισκόταν ο Λουκάς, επίσης μαθητής της Β΄ Λυκείου. «Σε εμένα έκανε περισσότερο εντύπωση η διαδικασία εξόρυξης των ορυκτών και το πώς τα επεξεργαζόμαστε για να μας είναι χρήσιμα» μας είπε. «Επίσης, μου άρεσε πολύ το τελευταίο βίντεο που ουσιαστικά έδειχνε πώς θα ήταν η ζωή του ανθρώπου χωρίς τα μέταλλα και γενικά τα ορυκτά». Η Δήμητρα συμφώνησε. «Χωρίς τα μέταλλα, δεν θα υπήρχε τίποτα» μας είπε.

Τα δύο παιδιά είχαν δίκιο. Το βίντεο που προβλήθηκε στο τέλος της παρουσίασης και είχε τίτλο «Αποδόμηση» έδειχνε με τον καλύτερο τρόπο τον καθοριστικό ρόλο που παίζουν τα ορυκτά στην στην καθημερινότητα μας…

Οι μαθητές έμαθαν ότι τα ορυκτά βρίσκονται παντού γύρω μας.

«Στόχος μας ήταν με εύληπτο τρόπο και χωρίς περιττές παρουσιάσεις, να δώσουμε το στίγμα σε σχέση με τα ορυκτά, την εκμετάλλευσή τους, την αξιοποίησή τους, την ιστορία τους και την σημασία τους στον πολιτισμό» μας είπε ο κ. Καβαλόπουλος λίγο μετά το τέλος της Ημερίδας. «Θέλαμε να δώσουμε και μια προοπτική σχετικά με το αύριο: τις νέες τεχνολογίες, την ρομποτική, τους αυτοματισμούς, τα συστήματα παρακολούθησης» συμπλήρωσε.

Έντονο το ενδιαφέρον στην ξενάγηση

«Τα παιδιά είχαν θετική ανταπόκριση παρά το γεγονός ότι το πρόγραμμα ήταν αρκετά πυκνό, με πολλές πληροφορίες» σχολίασε ο συνομιλητής μας. Διευκρινίζοντας ότι σκοπός της Ημερίδας δεν ήταν φυσικά να γίνουν όλα τα παιδιά μεταλλειολόγοι. «Θέλαμε να τους δώσουμε ένα έναυσμα να ασχοληθούν με το αντικείμενο», μας είπε.

Σε ό,τι αφορά τη Δήμητρα, το Λουκά αλλά και αρκετά άλλα παιδιά, αυτό το έναυσμα σίγουρα δόθηκε. Εξάλλου, εκτός από τις χρήσιμες αναλύσεις, τα οικονομικά δεδομένα και τα ιστορικά στοιχεία, υπάρχει και το απλό, αυτό που βλέπει το μάτι. Γιατί, όπως μας είπαν η Δήμητρα και ο Λουκάς, «τα πετρώματα έχουν τόσο ιδιαίτερα και όμορφα χρώματα που σε ελκύουν να τα γνωρίσεις και να τα εξερευνήσεις».

2019-09-03T19:45:16+00:00